GEMENSAM SATSNING
FÖR BYGGBRANSCHEN

Stoppa machokulturen är ett samarbete mellan Byggnads och Byggcheferna. Det pågår sedan 2015 och har ett tydligt budskap: att alla personer är lika välkomna i byggbranschen, oavsett könstillhörighet, etnisk bakgrund, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

Byggnads är byggarbetarnas fackförbund i Sverige. Byggcheferna är en förening inom Ledarna, för chefer inom hela samhällsbyggnadssektorn. Tillsammans representerar vi cirka 120 000 personer i byggbranschen. 

Stoppa machokulturen inleddes våren 2015. Projektets annonser, filmer och debattinlägg har diskuterats i TV4:s morgonsoffa, lyfts som riksnyhet i SVT och omskrivits i hundratals tidningsartiklar. I sociala medier driver vi ständigt frågan om mångfald i byggbranschen. Genom våra föreläsningar besöker vi skolor, företag och myndigheter i hela Sverige.

Här är ett urval av våra insatser, utöver de tips och hjälpmedel som du kan ta del av här. Vill du veta mer? Hör av dig till oss – eller påskynda förändringen genom att bli medlem.

Tunnelbaneannonser (2015)

Stoppa machokulturen lanserades genom en rikstäckande kampanj, med provocerande citat från branschen. Några tyckte att vi svartmålade en yrkeskår. Andra tackade oss för att problemet äntligen togs på allvar.

Almedalsveckan (2015–2017)

När kampanjen presenterades 2015 möttes den av fullsatta läktare. Följande två år erbjöd vi en portabel terapisoffa för diskussioner om byggbranschen. Samtalssoffan blev finalist i tävlingen Hetast i Almedalen.

Workshopturné (2016)

Tillsammans med komikerna Babben Larsson och Jan Bylund, samt diskrimineringsexperten Edna Eriksson, turnerade vi med en föreläsning om machokulturen. Evenemanget var kostnadsfritt och öppet för alla.

Vi skäms! (2017–2018)

I byggbranschen finns företag som bryter mot diskrimineringslagen. Med en annonskampanj riktad mot arbetsgivare ville vi få cheferna att ta sitt ansvar, förstå vad lagen innebär och aktivt arbeta för allas lika rättigheter.

Förändring pågår (2017–2019)

Branschen har en lång väg kvar – men de goda exemplen blir fler. Det belyste vi med en kampanj där både chefer och hantverkare fick berätta hur de skapat förändring.

Från kampanj till projekt (2018–)

Efter tre år med Stoppa machokulturen tog vi ett beslut: samarbetet ska fortsätta tills problemet är löst. Sajten stoppmachokulturen.nu gjordes om till ett nav för alla som vill förbättra byggbranschen.